DUUD

אז מה חשוב לדעת על דודי שמש? מאת אשל עזר

אשל עזר

אשל עזר

מדינת ישראל היא מדינה שטופת שמש. ובקיץ אין ספק שהחום מעיד על כך רבות. רבים מתלוננים על החום ועל הקיץ, אך חשוב לדעת שמהצד השני יש יתרונות לכך. יתרון משמעותי אחד הוא דודי שמש. דודי השמש הם בעצם מתקן מיוחד שמותקן במכוון לשמש, והוא יודע להמיר את אור השמש לחום.

הדוד הופך בעצם אנרגיה סולארית לאנרגיה תרמית, ובאנרגיה התרמית הוא משתמש בכדי לחמם מים לרחצה. מרבית הבתים בישראל מחזיקים היום בדודי שמש ועל פי ההערכות משרתים קרוב ל80% ממשקי הבית. דוד השמש הומצא על ידי ישראלי, וזכה בפרסים רבים ברחבי העולם. כיום מדינת ישראל היא המובילה בעולם בתחום דודי השמש כתחליף לדודים החשמליים.

אופן פעולתם של דודי שמש – אשל עזר

דודי שמש סטנדרטיים מתחלקים ל2 חלקים עיקריים טוען אשל עזר: קולט שמש ומיכל מים. קולט השמש הוא כמובן החלק העיקרי עליו מתבסס דוד השמש, והוא בנוי בצורת גוף מלבני שקוף (מזכיר כל מטען סולארי שאתם מכירים). הוא נוטה כלפי השמש וקולט ממנה את האור, ומשתמש בו לחימום צינור המים שמתחבר אליו. מיכל המים הוא כלי לקיבול המים המחוממים.

הוא בנוי משתי שכבות מתכת. הצינור הנמצא בתוך הקולט מבצע סירקולציה של המים מהמיכל תוך כדי חימום שלהם. צבעו שחור וזאת למטרת קליטה חזקה של השמש. לדודי השמש מתווסף גם גוף חימום הנקרא "מאיץ חימום" המאפשר לו לתפקד כדוד חשמלי בזמנים שאין מספיק חום שמש.

 

אשל עזר אומר מדוע כדאי לרכוש דוד שמש?

לדודי השמש מספר יתרונות שבהחלט מהווים סיבה לרכוש אותם אומר אשל עזר. דודי שמש מותאמים מאוד לאקלים הישראלי, ובקיץ הם מסוגלים לספק מים חמים כמעט בלי הגבלה ולכל שעות היום. גם בימים הפחות חמים דודי השמש מאפשרים לקבל את טמפרטורת המים ההתחלתית. בכך הם חוסכים רבות בחשמל.

כמו כן דודי השמש אומנם כרוכים בהוצאה ראשונית גבוהה, אך לטווח הארוך הם יכולים להוות חסכון עצום כלכלית מאחר וכל עבודתם נעשית על גבי אנרגיה סולארית ולא באמצעות חשמל. בשנת 1976 חייבה המדינה בתקנון הבניה להתקין דודי שמש על כל בניין חדש. וכיום התוצאה הסופית היא שדודי השמש חוסכים למדינה כ-4 מיליארד שקלים בשנה.

דברים נוספים שחשוב לדעת

לדודי השמש מיכלים בעלי מגוון נפחים המותאמים לכמות חימום המים הנדרשת. בהתאם למספר הדיירים ניתן לבחור את נפח הדוד. הנפחים נעים בין 80 ליטר ל-300 ליטר, והנפחים המקובלים לשימוש ביתי הם בין 80 ל150. עלות דודי השמש נעה בין 2000 שקלים ל4000 שקלים וטווח העלות תלוי בסוג הנפח של הדוד וביצרן שלו. חשוב לוודא בנוסף לפני רכישת דוד שמש שהוא מכיל תו תקן של מכון התקנים. דוד שמש תקני מחויב לעמוד בתקני מכון התקנים, ולכן מומלץ לבדוק שאכן הוא מכיל תו תקן.

Exit mobile version